Monday 18 April 2016


Tugasan 2 (SYW501)
Nor Aisyatun binti Omar
P-ISM0063/15
Calon Sarjana Sains Kemasyarakatan
 (Pengurusan Pembangunan Islam)

CARA PENGURUSAN KONFLIK

Setiap manusia tidak akan terlepas daripada konflik. Mahu atau tidak, cepat atau lambat, suka atau tidak suka, konflik pasti akan datang tanpa memilih status, pangkat, umur dan jantina  dan setiap manusia perlu menghadapinya(Sunarta,t.t.). Konflik yang timbul itu sebenarnya adalah cara Allah SWT untuk menguji kekuatan iman seseorang hambanya. Setiap muslim patut percaya bahawa setiap konflik atau masalah yang dialami adalah semampu dengan kemampuan seseorang itu. Ianya jelas telah dijanjikan Allah SWT dalam kitab suci al-Quran melalui surah Al-Baqarah:286

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya

persoalannya disini bagaimanakah untuk mengatasi atau menangani konflik tersebut. menurut Zainal Arifin Ahmad (2007), ada beberapa starategi untuk menanggani konflik. 

1. Menghindar
Ia dapat dilakukan jika sesuatu isi atau masalah yang timbul itu tidak terlalu penting atau konfrontasinya tidak seimbang dengan tindakan yang akan ditimbulkan atau dipersoalkan. strategi ini adalah satu cara untuk menenangkan diri individu atau pihak yang terbabit sebelum pendamaian atau perbincangan dilakukan.

2. Kolaborasi
Ia dilakukan adalah usaha untuk memuaskan hati dua pihak. cara ini adalah untuk menyelesaikan masalah yang memerlukan integrasi (pengharmonian) antara dua pihak. 

3. Berkongsi
Kaedah ini adalah suatu pendekatan untuk mendamaikan antara 2 pihak dengan berkompromi antara satu sama lain. Mustahil untuk memenuhi kepuasan kedua pihak secara keseluruhan tetapi keputusan yang dibuat itu dapat faedah kepada kedua pihak.

Secara kesimpulannya, setiap konflik dapat diselesaikan, tetapi perlu mendapat kerjasama dari kedua belah pihak untuk saling berkompromi. setiap konflik perlu diselesaikan secepat mungkin agar tidak timbul masalah lain dan meneutralkan keadaan yang tegang. 


Zainal Ariffin Ahmad (2007), Pengurusan Konflik di Tempat Kerja, USM 

Sunarta (t.t.) Konflik dalam Organisasi (Merugikan sekaligus menguntungkan) FISE Universitas Negeri Yogyakarta 
    


No comments:

Post a Comment